T.C.

UYUŞMAZLIK MAHKEMESİ

             

            ESAS NO      : 2018 / 637

            KARAR NO  : 2018 / 707

            KARAR TR   : 26.11.2018

 

ÖZET : Dava konusu taşınmazlara ilişkin olarak,  sehven verilen uygun görüşlerle “bahçe” ve “tarla” olarak değiştirilen sicilde kayıtlı niteliklerinin, “zeytinli tarla” olarak düzeltilmesi ve bu şekilde tapuya tesciline karar verilmesi istemiyle  açılan davanın,  tescil sonucu doğuracağı gözetildiğinde, Medeni Kanun hükümlerine göre ADLİ YARGI YERİNDE görülmesi gerektiği hk.

 

 

 

 

 

K  A  R  A  R

 

Davacı         : Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı

Vekili           :  Av.H. Ö.

Davalı          :  Kaş Kaymakamlığı Tapu Müdürlüğü

 

O  L  A  Y   : Davacı vekili dilekçesinde; dava konusu Antalya İli Kaş İlçesi Bezirgan Mahallesi(Köyü) 213 ada 153, 154 ve 155 parsel sayılı taşınmazlar Kaş Tapu Müdürlüğünün 28.01.2015 tarih ve 899 yevmiye kaydı ile Kaş İlçesi Bezirgan Köyü 213 ada 10 parsel sayılı taşınmazın ifrazen 3 parçaya ayrılma işlemi sonucu oluştuğundan, talep sonucuna kadar vakanın anlatımında 213 ada 10 parsel olarak belirtileceğini; dava konusu taşınmazların niteliği tapuda zeytinli tarla olarak kayıtlı iken, maliklerin başvurusu üzerine, müvekkili idarenin taşra teşkilatı olan Kaş İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünün uygun görüşlerine ilişkin yazılara istinaden,  davalı tarafından değiştirilerek, Kaş İlçesi Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel ve 44 ada 128 parselin niteliği “Tarla”, 213 ada 10 parselin niteliği “bahçe” şeklinde sicile işlendiğini; mülga Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü’nün 08.06.2011 tarih ve 2961 sayılı, 3573 sayılı kanun uygulamaları hakkında talimatında “Tapu vasfı zeytinlik olmayan ancak üzerinde zeytin ağaçları bulunan ve tapu vasfı zeytinlik olan ancak üzerinde zeytin ağaçlan bulunmayan alanlarda da adı geçen kanun hükümlerinin uygulanması gerekmektedir” ve Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü’nün 01.08.2011 tarih ve 00261 sayılı yazısında “3573 sayılı kanun ve bu kanunda değişiklik yapan 4086 sayılı kanun hükümleri hazine arazisi ve özel mülkiyet ayrımı yapılmaksızın ülkemizdeki tüm zeytinlikleri kapsamaktadır” ibareleri karşısında, dava konusu taşınmazların vasıf değişikliğine ilişkin görüşlerin hukuka aykırı olduğunun anlaşıldığını; bunun üzerine müvekkili idarenin Kaş Kaymakamlığı, İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü 15.05.2015 tarih ve 2129 sayılı yazıyla, davalı Kaş Tapu Müdürlüğü’ne dava konusu parseller hakkında görüşlerinin değiştiği ve taşınmazın niteliğinin tekrar eskiden olduğu gibi “zeytinli tarla” olarak resen değiştirilmesinin uygun olacağını bildirildiğini; Kaş Tapu Müdürlüğü’nün 26.05.2015 tarih ve 4491752 sayılı yazısı ile, tapu sicilinin tescil ile aleniyet kazandığı ve ilgililerin talebi olmadan herhangi bir işlem yapılamayacağının belirtildiğini; müvekkili idarenin Antalya Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğünün, 25.06.2015 tarih ve 10156 sayılı yazısıyla,  taşınmazların cinslerinin eski hale dönüştürülmelerinin ve taşınmazların beyanlar hanesine yolsuz tescil yapıldığına dair belirtme konularak ivedi olarak sonucundan bilgi verilmesinin talep edildiği  ve dağıtımlı olarak gereği için Kaş Tapu Müdürlüğü’ne bilgi için de Antalya Tapu Kadastro VI. Bölge Müdürlüğü’ne gönderildiğini; Kaş Tapu Müdürlüğü tarafından 20.08.2015 tarih 6663 sayılı yazı ile ekte tapu kaydı örneğinin gönderildiğini; örneğin incelenmesinden, beyanlar hanesine “İlçe tarım müdürlüğünün cins değişikliğine yönelik vermiş olduğu olumlu görüş iptal edilmiştir” ibaresinin yazıldığının görüldüğünü; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğü’nün 05.10.2015 tarih ve 1206756 sayılı yazısıyla, Antalya İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü’ne Tapu Sicili Tüzüğü’nün 72. maddesindeki “Tapu sicilinde değişiklik, hak sahibinin istemine ya da yetkili makam veya mahkeme kararına istinaden yapılır.” hükmü gereği, konunun Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca açılacak dava sonucunda hükmen hallinin gerektiğinin bildirilmesi üzerine, iş bu davayı açma zorunluluğunun doğduğunu; Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerin Aşılattırılması Hakkındaki 3573 sayılı Kanunun m.20/2 “Zeytincilik sahaları daraltılamaz. Ancak belediye sınırları içinde bulunan zeytinlik sahalarının imar hudutları kapsamı içine alınması halinde altyapı ve sosyal tesisler dahil toplam yapılaşma, zeytinlik alanının % 10’unu geçemez.” hükmü gereği kanunda belirtilen istisna haricinde, zeytinlik sahalarının daraltılmasının yasak olduğunu; Zeytinlik Saha tanımının 22600 sayılı ve 03.04.1996 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerin Aşılattırılmasına Dair Yönetmeliğin m.4/son fıkrasında; “Zeytinlik Saha:"(Ek tanım: 03/04/2012-28253 S.R.G. Yön./l. md.) Orman sınırları dışında bulunan ve Devletin hüküm ve tasarrufunda olan yabani zeytinlik, antepfıstığı ve harnupluklar ve her nevi sakız çeşitleri veya şahıs arazisi olan tapuda bu şekilde kayıtlı sahalar ile orman sınırları dışında olup da 17/10/1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında bulunmayan zeytin yetiştirmeye elverişli makilik ve fundalıklardan oluşan en az 25 dekarlık alan." şekilde tanımlandığını; gerek müvekkili idarenin, gerekse diğer kamu kurum ve kuruluşların düzenleyici işlemleri ile zeytinlik sahalara ilişkin gerek kamu kurumlarına yapılan imar, yapı izni, vasıf değişikliği gibi başvurular gerekse kamu kurumları tarafından resen yapılacak işlemlerden önce müvekkil idare olan Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının ilgili yerde bulunan teşkilatından izin veya görüş alınma gereğinin düzenlendiğini, bu şekilde, zeytinlik sahaların daraltılmamasının sağlandığını; tapu kaydında arazinin niteliği bahçe veya tarla olarak kalmaya devam ettiği takdirde, dava konusu arazilerin 3573 sayılı yasanın zeytinlik sahalar için öngördüğü korumalardan yararlanamayarak kanun dışı amaçlarla kullanılabilme ihtimalinin ortaya çıkacağını ifade ederek; Antalya İli, Kaş İlçesi, Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Antalya İli Kaş İlçesi Bezirgan Mahallesi(Köyü) 213 ada 153 Parsel, 213 ada 154 parsel, 213 ada 155 parsel sayılı taşınmazların sehven verilen uygun görüşlerle “bahçe” ve “tarla” olarak değiştirilen sicilde kayıtlı niteliklerinin, “zeytinli tarla” olarak düzeltilmesi ve bu şekilde tapuya tesciline karar verilmesi istemiyle adli yargı yerinde dava açmıştır.

KAŞ SULH HUKUK MAHKEMESİ: 26.2.2016 gün ve E:2015/456, K:2016/97 sayı ile, “(…)Tüm dosya kapsamı bir bütün olarak değerlendirildiğinde; davacının Antalya ili Kaş ilçesi Bezirgan Mah. 213 ada 153 parsel, 213 ada 154 parsel, 213 ada 155 parsel, Kaş ilçesi Merkez Mah. 46 ada 48 parsel ve 44 ada 128 parsel sayılı taşınmazlardaki bahçe ve tarla olarak değiştirilen sicilde kayıtlı niteliklerinin zeytinli tarla olarak düzeltilmesi talebinin tapuda cins ve vasıf düzeltilmesine yönelik olduğu, 22.07.2013 tarihli ve 2013/5150 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan (18.05.1994 tarihli ve 94/5623 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tapu Sicili Tüzüğü'nün 81 ve 85.) Tapu Sicili Tüzüğünün 72 ve 74. maddelerine göre tapu kütüğündeki kaydın değiştirilmesi ve kütük üzerindeki düzeltmelerin, bir başka ifade ile tapuda cins ve vasıf düzeltilmesi işlemlerinin tapu idaresince yapılacağı ve idari bir görev olduğu (Yargıtay 1. Hukuk Dairesi Başkanlığı 2014/12973 Esas 2015/14742 Karar sayılı ilamı) tartışmasız olduğundan, bu görevin tapu idaresince yapılacağı anlaşılmakla her ne kadar iş bu dava mahkememizde açılmış ise de idari bir işlemin iptali istenilmiş olup davanın konusunun adli yargı alanına dahil olmayıp, idari yargı ile bağlı olduğu anlaşıldığından davanın reddine karar vermek gerekmiş olup, aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.

 

 

HÜKÜM:

1-6100 sayılı HMK'nın 114/1-c ve 115/2 maddeleri gereğince Mahkememizin GÖREVSİZLİĞİ nedeniyle davanın GÖREV YÖNÜNDEN REDDİNE…” karar vermiş; temyiz edilmesi üzerine Yargıtay 1.Hukuk Dairesince, 26.3.2018 gün ve E:2016/16211, K:2018/8122 sayı ile, onanan karar kesinleşmiştir.

Davacı vekili, İdare Mahkemesince reddedilmesi üzerine yenilediği dava dilekçesinde; müvekkili idarenin Kaş tapu Müdürlüğüne yazı yazarak Kaş İlçesi Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Kaş İlçesi, Bezirgan Mahallesi 213 ada 153, 154 ve 155 parsel sayılı taşınmazların sicilde kayıtlı niteliklerinin "zeytinli tarla" olarak değiştirilmesi gerektiğini bildirdiğini,  yapılan yazışmalar sonucunda Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğünün 05.10.2015 tarih 1206756 sayılı yazısıyla verilen cevapta “tapu kaydında bir düzeltmenin Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca açılacak bir dava ile hükmen halli gerekmektedir.” ibaresinin bulunması nedeniyle, Kaş Asliye Hukuk Mahkemesine tapu kaydının düzeltilmesi talebiyle dava açıldığını, davanın görevsizlik nedeniyle reddedildiğini ifade ederek; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğünün 05.10.2015 tarih 1206756 sayılı işleminin iptali ile Kaş İlçesi Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Kaş İlçesi, Bezirgan Mahallesi 213 ada 153,  154 ve 155 parsel sayılı taşınmazların sicilde kayıtlı niteliklerinin "zeytinli tarla" olarak yazılmasına karar verilmesi istemiyle bu kez idari yargı yerinde dava açmıştır.

ANTALYA 3.İDARE MAHKEMESİ: 11.7.2018 gün ve E:2018/791 sayı ile, “(…)Türk Medeni Kanununun 997. maddesinde; "Taşınmazlar üzerindeki hakları göstermek üzere tapu sicili tutulur. Tapu sicili, tapu kütüğü ve kat mülkiyeti kütüğü ile bunları tamamlayan yevmiye defteri ve belgeler ile planlardan oluşur. Sicilin örneği, nasıl tutulacağı ve yardımcı siciller tüzükle belirlenir", 1027. maddesinin 1. fıkrasında; "İlgililerin yazılı rızaları olmadıkça, tapu memuru tapu sicilindeki yanlışlığı ancak mahkeme kararıyla düzeltebilir.", 3. fıkrasında "Tapu memuru, basit yazı yanlışlıklarım, tüzük kuralları uyarınca resen düzeltir." hükümlerine yer verilmiştir.

Tapu Sicil Tüzüğünün 1. maddesinde "Bu tüzüğün amacı, 22.11.2001 tarih ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun öngördüğü tapu sicillerinin düzenli bir biçimde tutulmasını sağlamaktır.", 16. maddesinde "Kanunlarda veya bu Tüzükte belirlenen istisnalar dışında, yazılı istem olmadıkça tapu sicili üzerinde işlem yapılamaz", 17. maddesinde "Kanuni istisnalar dışında, tapu sicilinde hak sahibi olan kişiler istemde bulunabilir.", 72. Maddesinde "Tapu sicilinde değişiklik, hak sahibinin istemine ya da yetkili makam veya mahkeme kararına istinaden yapılır.", 74. maddesinin 1. fıkrasında "Kütük, yevmiye defteri ve yardımcı sicillerde, belgelere aykırı basit yazım hatası yapıldığının tespit edilmesi halinde, müdür tarafından nedeni düzeltmeler sicilinde açıklanarak, re'sen düzeltme yapılır.", 5. fıkrasında "Yapılacak düzeltmeler hatalı yazımdan sonra hak sahibi olmuş kişilerin hakkını etkileyici nitelikte ise, bu hak sahiplerinin de yazılı olurları aranır." düzenlemelerine yer verilmiştir.

Dava dosyasının incelenmesinden; davacı idare 25.06.2015 tarihli yazı ile Kaş Tapu Müdürlüğüne, Kaş İlçesi, Merkez Mahallesi, 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Kaş İlçesi, Bezirgan Mahallesi 213 ada, 154 parsel, 213 ada 153 parsel ve 213 ada 155 parsel sayılı taşınmazların "zeytinli tarla" olan vasıflarının Kaş Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünün, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğünün görüş yazısına aykırı olarak, çeşitli tarihlerdeki yazıları ile değiştirilmiş olduğu, bu değişikliklerin kaldırılarak tapu vasıflarının eski haline dönüştürülmesi hususunu bildirmiştir. Bu yazıya cevaben Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğü 12.10.2015 tarihli yazıları ile Kaş Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünün yazıları ile taşınmazların vasıflarının değiştirildiği, bu değişiklik akabinde tapular ile ilgili ifraz, ipotek gibi işlemler tesis edildiği, tapu sicilindeki bir değişikliğin ancak hak sahibinin talebi ya da Mahkeme kararıyla mümkün olabileceği bildirilmiştir. Davacı idare tarafından bu bildirim üzerine, Kaş İlçesi, Merkez Mahallesi, 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Kaş İlçesi, Bezirgan Mahallesi 213 ada, 154 parsel, 213 ada 153 parsel ve 213 ada 155 parsel sayılı taşınmazların sicil kayıtlarının "zeytinli tarla" olarak düzeltilmesi talebi ile Kaş Sulh Hukuk Mahkemesinin 2015/456 esas sayısına kayıtlı dava açıldığı, Kaş Sulh Hukuk Mahkemesi 26.02.2016 tarih ve 2015/456 E. 2016/97 K. sayılı kararıyla, tapu kütüğündeki kaydın değiştirilmesi ve kütük üzerindeki düzeltmelerin, bir başka ifade ile tapuda cins ve vasıf düzeltilmesi işlemlerinin tapu idaresince yapılacağı ve idari bir görev olduğu ve dava konusunun idari yargının görevine girdiğinden bahisle görev yönünden reddedilmesi ve red kararının Yargıtay 1. Hukuk Dairesinin 26.03.2018 tarih, 2016/16211 E. 2018/8122 K. sayılı kararıyla Onanması üzerine, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğünün 05.10.2015 tarih 1206756 sayılı işleminin iptali ile Kaş İlçesi, Merkez Mahallesi, 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Kaş İlçesi, Bezirgan Mahallesi 213 ada, 154 parsel, 213 ada 153 parsel ve 213 ada 155 parsel sayılı taşınmazların sicilde kayıt niteliklerinin "zeytinli tarla" olarak yazılmasına karar verilmesi istemiyle görülmekte olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

Tapu sicili ile ilgili olarak yukarıda yer verilen hükümler birlikte değerlendirildiğinde, tapu sicili üzerinde yapılacak değişikliklerin hak sahiplerinin istemi ile ya da basit yazım hatası yapıldığının tespit edilmesi halinde Mahkeme kararına gerek kalmaksızın resen Tapu Müdürü tarafından yapılabilecek iken bunlar haricindeki tapu sicili üzerindeki değişikliklerin ancak Mahkeme kararıyla yapılabileceği sonucuna varılmaktadır. Davaya konu olayda, tapu sicili üzerinde hak sahiplerini etkileyen bir değişiklik talebinin bulunması ve bu değişiklik ile ilgili hak sahiplerinin talebi bulunmaması karşısında değişikliğin ancak Mahkeme kararı ile yapılabileceği, tapu sicili üzerinde değişiklik yapılacak kararın verileceği davanın da adli yargı alanında olduğu sonucuna varılmıştır.

Bununla birlikte, 2247 sayılı Uyuşmazlık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Kanun'un 19. maddesinde; "Adli, idari, askeri yargı mercilerinden birisinin kesin veya kesinleşmiş görevsizlik kararı üzerine kendisine gelen bir davayı incelemeye başlayan veya incelemekte olan bir yargı mercii davada görevsizlik kararı veren merciin görevli olduğu kanısına varırsa, gerekçeli bir karar ile görevli merciin belirtilmesi için Uyuşmazlık Mahkemesine başvurur ve elindeki işin incelenmesini Uyuşmazlık Mahkemesinin karar vermesine değin erteler. Yargı merciince, önceki görevsizlik kararına ilişkin dava dosya da temin edilerek, gerekçeli başvuru kararı ile birlikte dava dosyaları Uyuşmazlık Mahkemesine gönderilir", hükmüne yer verilmiştir.

Buna göre, 2247 sayılı Yasanın yukarıda aktarılan hükmü uyarınca, görevli yargı yerinin belirlenmesi için dosyanın Uyuşmazlık Mahkemesine gönderilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenle, Kaş Sulh Hukuk Mahkemesinin 2015/456 sayılı dosyasının istenmesine, anılan dosyanın gelmesinin ardından, görevli yargı yerinin belirlenmesi için dosyanın Uyuşmazlık Mahkemesi'ne gönderilmesine, Uyuşmazlık Mahkemesi bir karar verinceye kadar davanın bekletilmesine…” karar vermiştir.

İNCELEME VE GEREKÇE:

Uyuşmazlık Mahkemesi’nin, Hicabi DURSUN’un Başkanlığında, Üyeler: Şükrü BOZER, Mehmet AKSU, Birol SONER, Süleyman Hilmi AYDIN, Aydemir TUNÇ ve Nurdane TOPUZ'un katılımlarıyla yapılan 26.11.2018 günlü toplantısında:

I-İLK İNCELEME: Dosya üzerinde 2247 sayılı Yasa’nın 27. maddesi uyarınca yapılan incelemeye göre; İdare Mahkemesince, 2247 sayılı Yasa’nın 19. maddesine göre başvuruda bulunulmuş olduğu, idari yargı dosyasının Mahkemece, ekinde adli yargı dosyası ile birlikte Uyuşmazlık Mahkemesi’ne gönderildiği ve usule ilişkin herhangi bir noksanlık bulunmadığı anlaşıldığından görev uyuşmazlığının esasının incelenmesine oy birliği ile karar verildi.

II-ESASIN İNCELENMESİ: Raportör-Hâkim Taşkın ÇELİK’in, davanın çözümünde adli yargının görevli olduğu yolundaki raporu ile dosyadaki belgeler okunduktan; ilgili Başsavcılarca görevlendirilen Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Halil İbrahim ÇİFTÇİ ile Danıştay Savcısı Yakup BAL’ın davada adli yargının görevli olduğu yolundaki sözlü açıklamaları da dinlendikten sonra GEREĞİ GÖRÜŞÜLÜP DÜŞÜNÜLDÜ:

Dava, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğünün 05.10.2015 tarih 1206756 sayılı işleminin iptali ile Kaş İlçesi Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel; Kaş İlçesi, Bezirgan Mahallesi 213 ada 153,  154 ve 155 parsel sayılı taşınmazların sicilde kayıtlı niteliklerinin "zeytinli tarla" olarak yazılmasına karar verilmesi istemiyle açılmıştır.

4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nun Üçüncü Kısım, İkinci Bölümünde Tapu Sicili başlığı altında; Kanunun 997.maddesinde, taşınmazlar üzerindeki hakları göstermek üzere tapu sicili tutulacağı, tapu sicilinin, tapu kütüğü ve kat mülkiyeti kütüğü ile bunları tamamlayan yevmiye defteri ve belgeler ile plânlardan oluştuğu, sicilin örneğinin, nasıl tutulacağının ve yardımcı sicillerin tüzükle belirleneceği; 998.maddesinde, arazilerin, taşınmazlar üzerindeki bağımsız ve sürekli hakların, kat mülkiyetine konu olan bağımsız bölümlerin tapu siciline taşınmaz olarak kaydedileceği; 1007. maddesinde, tapu sicilinin tutulmasından doğan bütün zararlardan Devletin sorumlu olduğu, Devletin, zararın doğmasında kusuru bulunan görevlilere rücu edeceği; Devletin sorumluluğuna ilişkin davaların, tapu sicilinin bulunduğu yer mahkemesinde görüleceği;   1008.maddesinde, taşınmaza ilişkin, mülkiyet, irtifak hakları ve taşınmaz yükleri ve  rehin haklarının tapu kütüğüne tescil edileceği; 1013.maddesinde, tescilin, tasarrufa konu olan taşınmaz malikinin yazılı beyanı üzerine yapılacağı; 1019.maddesinde, tapu memurunun, ilgililerin bilgisi dışında yaptığı işlemleri onlara tebliğ etmekle yükümlü olduğu;  1021. Maddesinde, kurulması kanunen tescile tâbi aynî hakların, tescil edilmedikçe varlık kazanamayacağı; 1027.maddesinde, ilgililerin yazılı rızaları olmadıkça, tapu memurunun, tapu sicilindeki yanlışlığı ancak mahkeme kararıyla düzeltebileceği; düzeltmenin, eski tescilin terkini ve yeni bir tescilin yapılması biçiminde de olabileceği; tapu memurunun, basit yazı yanlışlıklarını, tüzük kuralları uyarınca re'sen düzelteceği hükümleri yer almıştır.

 4721 sayılı Kanunun 913., 997., 998., 1000., 1012. ve 1017. maddelerine dayanılarak hazırlanmış olan Tapu Sicil Tüzüğü’nün, “İstem” başlıklı 16. Maddesinde,  "(1) Kanunlarda veya bu Tüzükte belirlenen istisnalar dışında, yazılı istem olmadıkça tapu sicili üzerinde işlem yapılamaz,(…)"hükmüne;

İstemde bulunacaklar” başlıklı  17. maddesinde "(1) Kanunî istisnalar dışında, tapu sicilinde hak sahibi olan kişiler istemde bulunabilir. Tescilden önce hak sahibi olmuş kişiler de hakkın tescili için gerekli belgeleri ibraz ederek istemde bulunabilirler.(…)"hükmüne;  

“Kaydın değiştirilmesi” başlıklı 72.maddesinde, “(1) Tapu sicilinde değişiklik, hak sahibinin istemine ya da yetkili makam veya mahkeme kararına istinaden yapılır.

 (2) Tapu sicilindeki değişiklikler, üzerinin kırmızı mürekkepli kalemle çizilip, değişiklik tarih ve yevmiye numarasıyla yeni kaydın yazılması suretiyle yapılır.

(3) Önceki kayıt bir harfle yazılı ise, değişiklikte de aynı harf kullanılır.

(4) Rehinli alacağın kısmen ödenmesi veya rehnin miktar, faiz, derece, süre gibi unsurlarında yapılacak değişiklikler, düşünceler sütununda ilgili rehnin harfi kullanılmak suretiyle belirtilir.” hükmüne;

“Ana veya yardımcı siciller üzerindeki düzeltmeler” başlıklı 74.maddesinde, “(1) Kütük, yevmiye defteri ve yardımcı sicillerde, belgelere aykırı basit yazım hatası yapıldığının tespit edilmesi hâlinde, müdür tarafından nedeni düzeltmeler sicilinde açıklanarak, re'sen düzeltme yapılır.

(2) İstem belgesinde yapılan yanlışlık veya eksiklik düzeltilerek belgenin uygun bir yerine yazılmak suretiyle taraflar ve tapu görevlilerince imzalanır ve sicilde buna uygun düzeltme yapılır.

(3) Ana veya yardımcı siciller üzerinde yapılmış hata veya eksikliklerin, ilgililerce sunulan veya başka idarelerce düzenlenen belgelerden kaynaklanması hâlinde, ilgililerin gerçek durumu kanıtlayıcı belgelere dayalı başvuruları üzerine, istem yevmiye defterine kaydedilerek gerekli düzeltme yapılır.

(4) Kütük, yevmiye defteri ve yardımcı sicillerde, belgelere aykırı tescil veya esaslı yazım hatasının düzeltilebilmesi için ilgililerin yazılı olurunun alınması gerekir. İlgililerden birisinin yazılı oluru olmazsa, bu durum beyanlar sütununda belirtilerek, 26/9/2011 tarih ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre işlem yapılır.

(5) Yapılacak düzeltmeler hatalı yazımdan sonra hak sahibi olmuş kişilerin hakkını etkileyici nitelikte ise, bu hak sahiplerinin de yazılı olurları aranır.

(6) Müdürlük, ilgililerin bilgisi dışında yaptığı işlemleri tebliğ etmekle yükümlüdür.” Hükmüne; “Tapu sicilindeki bilgilerin güncellenmesi” başlıklı 75.maddesinde, “ (1) Kadastro çalışmalarından kaynaklanan malikin veya hak sahibinin adı, soyadı ve baba adına ilişkin tapu kütüğündeki yazım hataları ilgilisinin başvurusu üzerine;

a) Senetsizden tespitlerde; nüfus kayıt örneği ve taşınmazın bulunduğu belediye veya muhtarlıktan alınacak fotoğraflı ilmühaber,

b) Kayda dayalı tespitlerde; dayanağı kayıt ve belgeler,

incelenmek ve gerektiğinde tanık ve varsa tespit bilirkişileri dinlemek ve zeminde inceleme yapmak suretiyle istemin gerçek hak sahibinden geldiği belirlenirse, istem yevmiye defterine kaydedilerek düzeltilir.

(2) Zeminde inceleme, kadastro müdürlüğü teknik personeli ile birlikte yapılır ve inceleme neticesinde teknik rapor düzenlenir. Zeminde incelemede, komşu parsel malikleri, muhtar ve diğer ilgililer dinlenir; vergi kaydı ve diğer her türlü bilgi ve belgeden yararlanılır.

(3) Tapu sicilindeki bilgilerin güncellenmesi ve eksikliklerin giderilmesinde de yukarıdaki fıkralar uygulanır.

(4) Bu madde hükümleri uyarınca kayıt düzeltmeleri için müdürlüklere başvuru yapılması zorunludur.” hükmüne;

“Düzeltmenin şekli” başlıklı 76.maddesinde, “ (1) Yanlış yazım okunacak şekilde, kırmızı mürekkepli kalemle çizilir ve ilk boş satıra doğrusu yazılır.

(2) Kazıntı, silinti, satır aralarına veya sayfa kenarına çıkıntı veya kayda ek yapılmak suretiyle düzeltme yapılamaz.

(3) Yevmiye defterine kaydedilerek yapılan düzeltmelerde tarih ve yevmiye numarası, düzeltmeler siciline kaydedilerek yapılanlarda ise, bu sicilin numarası düzeltilen işlemin üzerine “D.S.” şeklinde başlayarak yazılır. Düzeltme ile ilgili belgeler taşınmaza ait dosyada saklanır.” hükmüne  yer verilmiştir.

Öte yandan, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun “İdari Dava Türleri ve İdari Yargı Yetkisinin Sınırı” başlığını taşıyan 2. maddesinin 1 numaralı bendinde, idari işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılan iptal davaları; idari eylem ve işlemlerden dolayı kişisel hakları doğrudan muhtel olanlar tarafından açılan tam yargı davaları ile tahkim yolu öngörülen imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklar hariç, kamu hizmetlerinden birinin yürütülmesi için yapılan her türlü idari sözleşmelerden dolayı taraflar arasında çıkan uyuşmazlıklara ilişkin davalar, idari dava türleri olarak sayılmıştır.

Dava dosyasının incelenmesinden; Kaş Tapu Müdürlüğünün 28.01.2015 tarih ve 899 yevmiye kaydı ile Kaş İlçesi Bezirgan Köyü 213 ada 10 parsel sayılı taşınmazın ifrazen 3 parçaya ayrılma işlemi sonucu oluşan Antalya İli Kaş İlçesi Bezirgan Mahallesi(Köyü) 213 ada 153, 154 ve 155 parsel sayılı taşınmazlar ile Kaş İlçesi Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel ve 44 ada 128 parsel sayılı taşınmazların niteliği tapuda zeytinli tarla olarak kayıtlı iken, maliklerin başvurusu davacı idarenin ilgili biriminin uygun görüşlerine ilişkin yazılarına istinaden, davalı tarafından değiştirilerek, Kaş İlçesi Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel ve 44 ada 128 parselin niteliğinin “Tarla”, 213 ada 10 parselin niteliğinin “bahçe” şeklinde sicile işlendiği; ancak dava konusu taşınmazların vasıf değişikliğine ilişkin görüşlerin hukuka aykırı olduğunun anlaşıldığından bahisle, davacı idare/İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü ve Antalya Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü tarafından; dava konusu parseller hakkında görüşlerin değiştiği ve taşınmazın niteliğinin tekrar eskiden olduğu gibi “zeytinli tarla” olarak resen değiştirilmesinin uygun olacağının; taşınmazların cinslerinin eski hale dönüştürülmeleri ve taşınmazların beyanlar hanesine yolsuz tescil yapıldığına dair belirtme konulmasının talep edildiği; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü 6. Bölge Müdürlüğünün ise,  05.10.2015 tarih ve 1206756 sayılı yazıyla; Tapu Sicili Tüzüğü’nün 72. maddesindeki “Tapu sicilinde değişiklik, hak sahibinin istemine ya da yetkili makam veya mahkeme kararına istinaden yapılır.” hükmü gereği, konunun Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca açılacak dava sonucunda hükmen hallinin gerektiğini bildirerek, davacı idarenin talebini reddetmesi üzerine; 05.10.2015 tarih 1206756 sayılı işlemin iptali ile Antalya İli, Kaş İlçesi, Merkez Mahallesi 46 ada 48 parsel, 44 ada 128 parsel, Antalya İli Kaş İlçesi Bezirgan Mahallesi(Köyü) 213 ada 153 Parsel, 213 ada 154 parsel, 213 ada 155 parsel sayılı taşınmazların sehven verilen uygun görüşlerle “bahçe” ve “tarla” olarak değiştirilen sicilde kayıtlı niteliklerinin, “zeytinli tarla” olarak düzeltilmesi ve bu şekilde tapuya tesciline karar verilmesi istemiyle dava açıldığı anlaşılmıştır.

 Her ne kadar, davacı vekili tarafından davalı İdare işleminin iptali de talep edilmekte ise de,  talebin doğrudan, tapu sicilinde “bahçe” ve “tarla” olarak tescili yapılan taşınmazların niteliklerinin “zeytinli tarla”  olarak düzeltilmesi istemine yönelik, bir başka ifade ile tescil sonucu doğuracak bir talep olduğu gözetildiğinde, ortada idari yargı yetkisi kapsamına giren bir idari dava bulunmadığı ve uyuşmazlığın çözümlenmesinde, Medeni Kanun hükümlerine göre adli yargı yerlerinin görevli bulunduğu sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle,  Antalya 3.İdare Mahkemesinin başvurusunun kabulü ile, Kaş Sulh Hukuk Mahkemesinin 26.2.2016 gün ve E:2015/456, K:2016/97 sayılı görevsizlik kararının kaldırılması gerekmiştir.

 

S O N U Ç   : Davanın çözümünde ADLİ YARGININ görevli olduğuna, bu nedenle,  Antalya 3.İdare Mahkemesinin BAŞVURUSUNUN KABULÜ ile, Kaş Sulh Hukuk Mahkemesinin 26.2.2016 gün ve E:2015/456, K:2016/97 sayılı GÖREVSİZLİK KARARININ KALDIRILMASINA, 26.11.2018 gününde OY BİRLİĞİ İLE KESİN OLARAK karar verildi.

 

 

 

      Başkan                          Üye                                 Üye                                 Üye                    

       Hicabi                         Şükrü                             Mehmet                            Birol        

    DURSUN                    BOZER                            AKSU                           SONER            

 

 

 

                                            Üye                                  Üye                                Üye                     

                                    Süleyman Hilmi                   Aydemir                         Nurdane           

                            AYDIN                            TUNÇ                           TOPUZ