T.C.

UYUŞMAZLIK MAHKEMESİ

            HUKUK BÖLÜMÜ

            ESAS NO       : 2016 / 530

            KARAR NO  : 2017 / 17

            KARAR TR   : 20.2.2017

ÖZET : Davacının üyesi bulunduğu Odanın yapılan Olağan Genel Kurulunun,  3568 sayılı yasa ve seçim yönetmeliğine göre oda genel kurulları ile ilgili divan teşekkülünün, genel kurulda hazır bulunan ve genel kurul üyeleri arasından seçileceğine ilişkin hükmüne aykırı olduğu; ayrıca yönetim faaliyet raporunun genel kuruldan en az 15 gün önce tanzim edilerek incelemeye sunulması gerekirken bu sürelere uyulmadığından bahisle, iptali istemiyle açtığı davanın, İDARİ YARGI yerinde görülmesi gerektiği hk.

                                                          

 

K  A  R  A  R

 

Davacı          : A.T.

Davalı           : Erzurum Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Başkanlığı

Vekilleri        : Av. C.Ç., Av.A.D.

 

O L A Y        : Davacı dilekçesinde, üyesi bulunduğu Erzurum Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odasının üç yılda bir kez yapılan 22. olağan genel kurul toplantısının, 28/05/2016 tarihinde gerçekleştirildiğini; olağan genel kurul toplantısında 3568 Sayılı Yasa ve Seçim Yönetmeliğine göre, Oda Genel Kurulları ile ilgili Divan teşekkülü genel kuralda hazır bulunan ve genel kurul üyeleri arasından seçilir hükmüne aykırı olarak, Oda mensubu olmayan Divan Başkanı S.P. teklif ettirilerek Divanın teşekkül ettirildiğini; anılan Genel Kurulda, Divan teşekkülünün yönetmeliklere aykırı yapıldığı gerekçesi ile itiraz edildiğini,  Divan tutanağına yazılı dilekçelerinin şerh ettirildiğini; yine anılan Genel kurulda; genel kurula en az 15 gün önceden Yönetim Kurulunun yıllık faaliyet raporunu tanzim ederek incelemeye sunması gerekirken, ancak ikinci toplantıda delegelere toplantı girişinde sunulmuş olduğunu; şeffaflık ilkesi gereği yönetim kurulunca kabulü ve tanzimi gereken faaliyet raporunun, yalnızca başkan tarafından tek olarak tanzim ve ilzam olunmasından dolayı eksik ibranın söz konusu olduğu durumunun tutanaklara geçirilmesi ve yasal yollara müracaat haklarının gerekeceği açık kalması şekli ile, genel kurulda ibra oylamasına geçirilmiş ve kanun ve yönetmeliklerce ibranın geçerli olmayacağı ve yok hükmünde olduğu kabul edilerek genel kurulun iptali ve seçimlerin tekrarının gerekliliği hakkında dava konusu yapıldığını ifade ederek; davalı Odanın 28-29/05/2016 tarihli olağan genel kurul toplantısında alınmış olan Divan Teşekkülünün ve Genel Kurul kararların yok hükmünde sayılarak yeniden Seçimli Genel Kurul toplantısı yaptırılmasına karar verilmesi istemiyle 30.5.2016 tarihinde adli yargı yerinde dava açmıştır.

ERZURUM 1.ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ; 1.6.2016 gün ve E:2016/485, K:2016/369 sayı ile,”(…) Yapılan yargılama ve tüm dosya kapsamından; bir örneği dosyamız arasına alınan Yargıtay 18. Hukuk Dairesi Başkanlığının 05/05/2014 tarih ve 2014/5931-8251 E.K sayılı kararı ile tüm dosya kapsamından; davacı davalı idarenin işleminin iptali istemi ile işbu davayı açmış ise de, Anayasanın 135. maddesi gereğince kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının kamu tüzel kişilikleri olduklarının vurgulandığı, 2577 Sayılı İYUK'un 4577 Sayılı Yasa ile düzenlenen 2. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde " İdari işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılan iptal davalarının idari yargı yerinde görülmesi gerektiği düzenlenmiş olup, davanın idari yargıda görülmesi gerektiğinden, dava dilekçesinin usulden reddine karar vermek gerekmiş, aşağıdaki şekilde hüküm tesis edilmiştir.

HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle;

Dava dilekçesinin USULDEN REDDİYLE;

Uyuşmazlığa bakmakla yetkili ve görevli merciin İdare Mahkemeleri olduğuna…” karar vermiş, bu karar temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir.

Davacı bu kez, aynı istemle 2.6.2016 tarihinde idari yargı yerinde dava açmıştır.

ERZURUM 2.İDARE MAHKEMESİ; 4.8.2016 gün ve E:2016/728 sayı ile,”(…) Türkiye Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu'nun Oda ve Birlik Organlarının Seçim Esasları başlıklı 40. maddesinde, odaların ve birliğin organ seçimleri gizli oyla yapılacağı ve seçim işlemlerinin belirlenen esaslar dahilinde yargı gözetimi altında gerçekleştirileceği belirtildikten sonra seçim ile ilgili belirlemeler ve çıkan uyuşmazlıklar ve yapılan itirazların incelenmesi noktasında "Hakim"i yetkili kılmıştır.

Anılan 40. maddenin 3.fıkrasında,"Hakim, gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip incelemek suretiyle varsa noksanları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak üyeleri belirleyen liste ile yukarıdaki fıkrada belirtilen diğer hususları onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ait diğer hususlar oda ve birlik ilan yerlerinde asılmak suretiyle üç gün süre ile ilan edilir.", 4.fıkrada "İlan süresi içinde listeye yapılacak itirazlar hakim tarafından incelenir ve en geç iki gün içinde kesin karara bağlanır.", 5.fıkrada "Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ait diğer hususlar onaylanarak ilgili oda veya birliğe gönderilir.", 6.fıkrada "Hakim, kamu görevlileri veya aday olmayan üyeler arasından bir başkan ile iki üyeden oluşan bir seçim sandık kurulu tayin eder. Aynı şekilde ayrıca üç yedek üye de belirler. Seçim sandık kurulu başkanının yokluğunda kurula en yaşlı üye başkanlık eder.", 13.fıkrada " Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar, hakim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hakim yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder ve ilgili oda ile birliğe bildirir." ve son olarak 14.fıkrada,"Hakim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama sebebiyle seçimlerin iptaline karar verdiği takdirde, süresi bir aydan az ve iki aydan fazla olmamak üzere seçimin yenileneceği pazar gününü tespit ederek oda ve birliğe bildirir. Belirlenen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile kanunun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür." düzenlemelerine yer verilmiştir.

6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun "Asliye Hukuk Mahkemelerinin Görevi" başlıklı 2. Maddesinde, "(1) Dava konusunun değer ve miktarına bakılmaksızın malvarlığı haklarına ilişkin davalarla, şahıs varlığına ilişkin davalarda görevli mahkeme, aksine bir düzenleme bulunmadıkça asliye hukuk mahkemesidir., (2) Bu Kanunda ve diğer kanunlarda aksine düzenleme bulunmadıkça, asliye hukuk mahkemesi diğer dava ve işler bakımından da görevlidir." hükümleri bulunmaktadır.

Dosyanın incelenmesinden, dava konusu uyuşmazlığın Türkiye Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda düzenlenen oda seçimlerine ilişkin olduğu ve anılan kanunun 40. maddesi ve Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 2. maddesi gereğince davanın görüm ve çözümünde adli yargı mercilerinin görevli olduğu, ERZURUM 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ'nce E:2016/485 sayılı dosya kapsamında verilen görev ret kararının kaldırılması için dosyanın Uyuşmazlık Mahkemesine gönderilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle adli yargının görev alanına giren davanın 2577 sayılı Yasanın 14/3-a ve 15/1-a maddeleri uyarınca görev yönünden reddi gerektiğinden, 2247 sayılı Uyuşmazlık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Kanunun 19. maddesi uyarınca görevli yargı yerinin belirlenmesi için dosyanın Uyuşmazlık Mahkemesine gönderilmesine ve dosya incelemesinin bu konuda Uyuşmazlık Mahkemesince karar verilinceye kadar ertelenmesine…”karar vermiştir.

İNCELEME VE GEREKÇE :

Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü’nün, Nuri NECİPOĞLU’nun Başkanlığında, Üyeler: Ali ÇOLAK, Yusuf Ziyaattin CENİK, Alaittin Ali ÖĞÜŞ, Süleyman Hilmi AYDIN, Mehmet AKBULUT ve Yüksel DOĞAN’ın katılımlarıyla yapılan 20.2.2017 günlü toplantısında:

l-İLK İNCELEME: Dosya üzerinde 2247 sayılı Yasa’nın 27. maddesi uyarınca yapılan incelemeye göre; İdare Mahkemesince, 2247 sayılı Yasa’nın 19. maddesine göre başvuruda bulunulmuş olduğu, idari yargı dosyasının Mahkemece, ekinde adli yargı dosyası ile birlikte Uyuşmazlık Mahkemesi’ne gönderildiği ve usule ilişkin herhangi bir noksanlık bulunmadığı anlaşıldığından görev uyuşmazlığının esasının incelenmesine oy birliği ile karar verildi.

II-ESASIN İNCELENMESİ: Raportör-Hakim Taşkın ÇELİK’in, davanın çözümünde idari yargının görevli olduğu yolundaki raporu ile dosyadaki belgeler okunduktan; ilgili Başsavcılarca görevlendirilen Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Halil İbrahim ÇİFTÇİ’nin davada idari yargının görevli olduğu; Danıştay Savcısı Yakup BAL’ın ise, başvurunun reddinin gerektiği yolundaki sözlü açıklamaları da dinlendikten sonra, GEREĞİ GÖRÜŞÜLÜP DÜŞÜNÜLDÜ:

Dava, davacının üyesi bulunduğu Erzurum Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odasının 28.05.2016 tarihinde yapılan Olağan Genel Kurulunun,  3568 sayılı yasa ve seçim yönetmeliğine göre oda genel kurulları ile ilgili divan teşekkülünün, genel kurulda hazır bulunan ve genel kurul üyeleri arasından seçileceğine ilişkin hükmüne aykırı olduğu; ayrıca yönetim faaliyet raporunun genel kuruldan en az 15 gün önce tanzim edilerek incelemeye sunulması gerekirken bu sürelere uyulmadığından bahisle, genel kurulun iptali istemiyle açılmıştır.

Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının “Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları” başlıklı 135.maddesinin birinci fıkrasındaKamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları; belli bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzelkişilikleridir.” hükmüne; 

3568 Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun “Amaç” başlıklı 1.maddesinde; “Bu Kanunun amacı, işletmelerde faaliyetlerin ve işlemlerin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak, faaliyet sonuçlarını ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemeye, değerlendirmeye tabi tutarak gerçek durumu ilgililerin ve resmi mercilerin istifadesine tarafsız bir şekilde sunmak ve yüksek mesleki standartları gerçekleştirmek üzere, (…)  "Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik" ve "Yeminli Mali Müşavirlik" meslekleri ve hizmetleri ile Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğinin kurulmasına, teşkilat, faaliyet ve denetimlerine, organlarının seçimlerine dair esasları düzenlemektir.

 Bu Kanun hükümlerine göre meslek icrasına hak kazananlara (…)  "Serbest Muhasebeci Mali Müşavir", "Yeminli Mali Müşavir" denir. (Ek cümle: 10/7/2008-5786/1 md.) Birliğin kısa adı TÜRMOB’dur.” hükmüne;

“Odalar, nitelikleri ve faaliyet sınırı” başlıklı 14. Maddesinde; “Serbest muhasebeci mali müşavirler ve yeminli mali müşavirlerin odaları ayrı ayrı kurulur. Serbest muhasebeci mali müşavirler ve yeminli mali müşavirler odaları, bu Kanunda yazılı esaslar uyarınca meslek mensuplarının ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, bu mesleklerin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve iş sahipleri ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak maksadıyla kurulan, tüzelkişiliğe sahip, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarıdır.

Bu kanunda kullanılan oda deyimi, ayrı ayrı kurulacak olan serbest muhasebeci mali müşavirler, yeminli mali müşavirler odalarını ifade eder.” hükmüne;

 “Oda ve birlik organlarının seçim esasları” başlıklı 40.maddesinde; “Odaların ve birliğin organ seçimleri gizli oyla yapılır ve seçim işlemleri aşağıdaki esaslara göre yargı gözetimi altında gerçekleştirilir. 

Seçim yapılacak Genel Kurul toplantısından en az 15 gün önce oda ve birlik seçimleri için üyeleri belirleyen liste, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya dair hususları belirten bir yazıyla birlikte üç nüsha olarak o yer ilçe seçim kurulu başkanına tevdi edilir. Bir yerde birden fazla ilçe seçim kurulu bulunduğu takdirde görevli  ilçe seçim kurulu, Yüksek Seçim Kurulunca belirlenir. Toplantı tarihlerinin, gündemde yer alan diğer konular gözönünde bulundurularak, görüşmelerin, bir cumartesi günü akşamına kadar sonuçlanmasını ve seçimlerin ertesi günü olan pazar gününün dokuz - onyedi saatleri arasında yapılmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesi zorunludur.

Hakim, gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip incelemek suretiyle varsa noksanları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak üyeleri belirleyen liste ile yukarıdaki fıkrada belirtilen diğer hususları onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ait diğer hususlar oda ve birlik ilan yerlerinde asılmak suretiyle üç gün süre ile ilan edilir.

İlan süresi içinde listeye yapılacak itirazlar hakim tarafından incelenir ve en geç iki gün içinde kesin karara bağlanır.

Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ait diğer hususlar onaylanarak ilgili oda veya birliğe gönderilir.

Hakim, kamu görevlileri veya aday olmayan üyeler arasından bir başkan ile iki üyeden oluşan bir seçim sandık kurulu tayin eder. Aynı şekilde ayrıca üç yedek üye de belirler. Seçim sandık kurulu başkanının yokluğunda kurula en yaşlı üye başkanlık eder.

Seçim sandık kurulu, seçimlerin kanunun öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup bu görevleri seçim ve tasnif işleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.

Dörtyüz kişiden fazla üye bulunması halinde her dörtyüz kişi için bir oy sandığı bulunur ve her seçim sandığı için ayrı bir kurul oluşturulur. Seçimlerde kullanılacak araç ve gereçler ilçe seçim kurulundan sağlanır ve sandıkların konacağı yerler hakim tarafından belirlenir.

(Ek fıkra: 10/7/2008-5786/15 md.) Seçimlerde, üyeler bağımsız aday olabilecekleri gibi, aralarında oluşturacakları grupların listelerinden de aday olabilirler. Kurul üyelikleri ve Birlik Genel Kurul temsilcilikleri için ayrı oy pusulaları oluşturulur. Oy pusulalarında, grup listelerinden aday olanlar ilgili grup ismi altında, bağımsız adaylar ise ayrıca listelenir. Oy pusulaları, hangi kurul üyeliği için hangi grup ya da bağımsız adaya oy verileceğini gösterecek şekilde hazırlanır, grup isimlerinin ve bağımsız adayların adları yanına işaret konacak kare şeklinde kutulara yer verilmek suretiyle çoğaltılır, ilçe seçim kurulu mührü ile mühürlendikten sonra kullanılır. Oylar pusulada yer alan grup ya da bağımsız adayların ismi yanındaki kutu işaretlenmek suretiyle kullanılır. Oy verme işlemi, gizli oy açık tasnif esaslarına göre yapılır. Üye listesinde adı yazılı bulunmayan meslek mensubu oy kullanamaz. Oylar, oy verenin kimliğini resmi kuruluşlarca verilen belgeyle ispat etmesinden ve listedeki isminin karşısındaki yeri imzalamasından sonra kullanılır. Oylar, üzerinde ilçe seçim kurulu mührü bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu başkanı tarafından verilecek zarflara konulmak suretiyle kullanılır. Mühürsüz oy pusulası ve zarfla kullanılan oylar geçersiz sayılır.

(Ek fıkra: 10/7/2008-5786/15 md.) Seçime katılan grupların ve bağımsız adayların adları alt alta ve aldıkları geçerli oy hizalarına yazılır. Grupların oy sayıları, önce bire, sonra ikiye, sonra üçe… şeklinde devam edilmek suretiyle, yedekler dahil o kurulun çıkaracağı üye ve Birlik Genel Kurul temsilcisi sayısına ulaşıncaya kadar bölünür. Elde edilen paylar ile bağımsız adayların aldıkları oylar ayrım yapılmaksızın en büyükten en küçüğe doğru sıralanır. Kurul asil ve yedek üyelikleri ile Birlik Genel Kurul asil ve yedek temsilcilikleri, gruplara ve bağımsız adaylara rakamların büyüklük sırasına göre tahsis olunur. Son kalan üye veya temsilcilik için oyların eşit olması halinde, bunlar arasında ad çekilmek suretiyle tahsis yapılır. Kurul üyeliği ve Birlik Genel Kurulu temsilciliklerinin gruplara tahsisi oy pusulasında yer verilen sıralamaya göre yapılır.

 (Ek fıkra: 10/7/2008-5786/15 md.) Üyeler, oda veya birlik yönetim, denetleme ve disiplin kurullarından sadece birinde görev alabilirler.

Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip seçim sandık kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Birden fazla sandık bulunması halinde tutanaklar, hakim tarafından birleştirilir. Tutanakların birer örneği seçim yerinde asılmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer belgeler tutanağın bir örneği ile birlikte üç ay süreyle saklanmak üzere ilçe seçim kurulu başkanlığına tevdi edilir.

 Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar, hakim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hakim yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder ve ilgili oda ile birliğe bildirir.

(Mülga fıkra: 10/7/2008-5786/15 md.)

Hakim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama sebebiyle seçimlerin iptaline karar verdiği takdirde, süresi bir aydan az ve iki aydan fazla olmamak üzere seçimin yenileneceği pazar gününü tespit ederek oda ve birliğe bildirir. Belirlenen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile kanunun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.

 İlçe seçim kurulu başkanı hakime ve seçim sandık kurulu başkanı ile üyelerine, Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda belirtilen esaslara göre ücret ödenir. Bu ücret ve diğer seçim giderleri birlik ve ilgili odaların bütçelerinden karşılanır.

 Seçimler sırasında sandık kurulu başkan ve üyelerine karşı işlenen suçlar, kamu görevlilerine karşı işlenmiş gibi cezalandırılır.

Seçimlerin düzen içerisinde ve sağlıklı biçimde yürütülmesi amacıyla hakimin ve sandık kurulunun aldığı tedbirlere uymayanlara eylemin ağırlığına göre bu Kanunda yazılı disiplin cezaları verilir.” hükmüne yer verilmiş; 3568 sayılı Kanunun 50 nci maddesi hükmüne dayanılarak hazırlanan ve Odanın kuruluşu, oda organlarının görev ve yetkileri, seçilme ve çalışma esasları, Birlik'te temsili, Odanın gelirleri, Odaca verilecek ve onaylanacak belgeler, meslek mensuplarının Odaya kaydı ile odalar arasındaki işbirliği esaslarını belirlemeyi amaçlayan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odaları Yönetmeliğinde de aynı hususlara ilişkin düzenlemelere yer verilmiştir.

Olayda, Erzurum Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası üyesi olan davacının,  28/05/2016 tarihinde yapılan olağan genel kurul toplantısında, ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olarak, Oda mensubu olmayan Divan Başkanının teklif ettirilerek Divanın oluşturulduğunu; ayrıca Yönetim Kurulunun yıllık faaliyet raporunu tanzim ederek en az 15 gün önceden genel kurula sunması gerekirken ancak ikinci toplantıda delegelere toplantı girişinde sunulmuş olduğunu iddia ederek, Odanın 28-29/05/2016 tarihli olağan genel kurul toplantısında alınmış olan Divan Teşekkülünün ve Genel Kurul kararların yok hükmünde sayılarak yeniden Seçimli Genel Kurul toplantısı yaptırılmasına karar verilmesi istemiyle dava açtığı; davalı Oda Başkanlığı tarafından verilen cevap dilekçesinde ise; 3568 Sayılı yasanın 40.maddesinde seçime ilişkin itirazın usulü ve süresinin açıkça belirtildiğini, tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçim kuruluna yapılması gerektiği, itiraz üzerine veya itiraz süresi geçtikten sonra verilen kararların kesin olduğu; Yasanın 20.ve Yönetmeliğin 9.maddesinde; başkanlık divanına seçilemeyeceklerin yasa ve yönetmelikte açıkça belirtildiği, Yönetim Kurulu Başkan ve Yönetim ve Denetleme Kurulu üyelerinin başkanlık divanına seçilemeyecekleri, bunun dışındaki kişilerin seçilmesine herhangi bir engel olmadığı;  kaldı ki, başkanlık divanına seçilen kişinin Türkiye Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası (TÜRMOB) Denetim Kurulu üyesi ve  meslek mensubu olduğu; bunun yanında, yönetim kurulu faaliyet raporunun kitapçık haline getirilerek yasal prosedüre uygun bir şekilde üyelerle paylaşıldığı gibi, internet sitesi yolu ile de duyurulduğu, genel kurul tarihinden 40 gün önce hazırlanıp üyelerin bilgisine sunulduğu ve sonuçta,  haksız ve yersiz açılan davanın reddine karar verilmesi gerektiği savunulmuştur.

Buna göre, davalı Oda’nın, idari yapı içinde, kamu hizmeti gören bir birim olduğu;  kamu kurumu niteliğindeki kuruluş olan davalıya husumet yöneltilerek, yapılan Olağan Genel Kuruldaki divan teşekkülünün mevzuat hükümlerine aykırı olduğu ve yönetim faaliyet raporunun süresi içerisinde genel kurula sunulmadığı ileri sürülerek genel kurulun iptali amaçlandığına göre,  talep ve işlemin idari nitelik taşıdığını kabul etmek gerekmektedir.

Dolayısıyla açılan davanın, idarî işlemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlâl edilenler tarafından açılan iptal davaları kapsamında idari yargı yerince çözümlenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, Erzurum 2.İdare Mahkemesinin başvurusunun reddi gerekmiştir.

 

S O N U Ç  : Davanın çözümünde İDARİ YARGININ görevli olduğuna, bu nedenle Erzurum 2.İdare Mahkemesinin 4.8.2016 gün ve E:2016/728 sayılı BAŞVURUSUNUN REDDİNE, 20.2.2017  gününde OY BİRLİĞİ İLE KESİN OLARAK karar verildi.

 

 

Başkan

Nuri

NECİPOĞLU

 

 

 

Üye

Ali

ÇOLAK

 

 

 

 

 

Üye

Süleyman Hilmi

AYDIN

Üye

Yusuf Ziyaattin

CENİK

 

 

 

 

 

Üye

Mehmet

AKBULUT

Üye

Alaittin Ali

ÖĞÜŞ

 

 

 

 

 

Üye

Yüksel

DOĞAN