Hukuk Bölümü 1995/87 E., 1996/34 K.

  • FUTBOL FEDERASYONUNDAN YAYIN BELGESİ ALMADAN MAÇ YAYINLANMASI
  • TAZMİNAT DAVASI
  • TRT'NİN YETKİ BELGESİZ MAÇ YAYINLAMASI
  • YAYIN BELGESİ ALINMADAN MAÇ YAYINI
  • YETKİ BELGESİZ MAÇ YAYINI
  • 2247 S. UYUŞMAZLIK MAHKEMESİNİN KURULUŞ VE İŞLEYİŞİ HAK... [ Madde 14 ]
  • 2954 S. TÜRKİYE RADYO VE TELEVİZYON KANUNU [ Madde 5 ]
  • 2954 S. TÜRKİYE RADYO VE TELEVİZYON KANUNU [ Madde 8 ]
  • 2954 S. TÜRKİYE RADYO VE TELEVİZYON KANUNU [ Madde 9 ]
  • 3813 S. TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU KURULUŞ VE GÖREVLERİ... [ Madde 29 ]
  • 3984 S. RADYO VE TELEVİZYONLARIN KURULUŞ VE YAYINLARI H... [ Madde 8 ]
  • "İçtihat Metni"

    OLAY : Televizyon ve radyo ile reklam alanında faaliyet gösteren davacı şirket, Türkiye Futbol Federasyonundan aldığı yayın yetki belgesiyle Fenerbahçe-Galatasaray-Beşiktaş-Trabzonspor kulüplerinin oynayacağı maçların televizyon ve radyoda yayın haklarını satın aldığını ve sözleşme yaptığını, buna rağmen TRT kurumunun kendi radyo ve televizyonu vasıtası ile, bu sözleşme kapsamındaki maçları yayınlayacağını kamuoyuna duyurduğunu, TRT`

    `nin böyle bir yayın hakkı bulunmadığının Federasyon tarafından ihtar edilmesine rağmen, sözü edilen maçları radyolarında yayınlayarak haklarını ihlal ettiğini ve zarara uğramalarına sebebiyet verdiğini ileri sürerek, 1 milyar 200 milyon lira tazminata hükmedilmesi ve yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi istemiyle 26.9.1994 tarihinde idari yargı yerinde dava açmıştır.

    ANKARA 7. İDARE MAHKEMESİ: 28.9.1994 gün ve 1286-1193 sayıyla ve: 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasası`

    `nın 76. maddesinde, bu Yasa`

    `nın tanzim ettiği hukuki münasebetlerden doğan davalarda görevli mahkemenin asliye hukuk mahkemesi olduğunun belirtildiği, olayda aynı Yasa`

    `nın 69. maddesiyle düzenlenmiş bulunan yayın haklarının ihlal edildiği ileri sürülerek tazminat istenildiğinin anlaşıldığı, ortada davalı idarenin kamu gücüne dayalı bir idari işleminde bulunmadığı gerekçesiyle davanın çözümünün adli yargının görevine girdiği gerekçesiyle görevsizlik kararı vermiş, karar temyiz edilmeyerek kesinleşmiştir.

    Davacı aynı istekle 24.10.1994 tarihinde adli yargı yerine başvurmuştur.

    ANKARA 5. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ; 24.2.1995 gün ve E.94/885, K.95/149 sayıyla; Dava konusu olan zararın kamu kurumunun kamu hizmetinin ifası nedeniyle meydana geldiği, bu doğrultuda Yargıtay 4. Hukuk Dairesinin 14.6.1994 gün ve E.93/9329, K.94/5629 sayılı kararlarının bulunduğu gerekçesiyle görevsizlik kararı vermiş, temyiz edilen karar, Yargıtay 4. Hukuk Dairesinin 27.4.1995 gün ve 3324-3722 sayılı kararı ile onanmak suretiyle kesinleşmiştir.

    Davacının, meydana gelen görev uyuşmazlığının giderilmesi istemiyle Uyuşmazlık Mahkemesine verdiği ve 6.11.1995 tarih ve 135 sıra numarasıyla kayda alınan dilekçesi üzerine, adli ve idari yargı dosyaları getirtilmiştir.

    Böylece, 2247 sayılı Yasa`

    `nın 14. maddesinde öngörülen koşullarda olumsuz görev uyuşmazlığı doğmuş bulunmaktadır.

    İNCELEME VE GEREKÇE: Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü, Selçuk Tüzün`

    `ün Başkanlığında O. Hulusi Mustafaoğlu, Süleyman Sezen, Zafer Kantarcıoğlu, Gürsoy Gönenç, Dr. Erol Alpar ve Ertuğrul Taka`

    `nın katılmaları ile yaptığı 12.2.1996 günlü toplantıda, raportör Hakim Ayten Anıl`

    `ın raporu ile dosyadaki belgeler okunduktan; toplantıya, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı yerine katılan Savcı İsmet Gökalp`

    `in adli yargı yerinin görevli olduğu yönündeki; düşüncesi ve Danıştay Başsavcısı yerine katılan Savcı Sinan Yörükoğlu`

    `nun idari yargı yerinin görevli olduğu yolundaki yazılı düşünceleri doğrultusundaki sözlü açıklamaları da alındıktan sonra gereği görüşülüp düşünüldü:

    Dava, bazı futbol kulüplerinin maçlarının radyo ve televizyonda yayınlanması hakkının, Futbol Federasyonunun yayın yetki belgesi ve mevcut sözleşmelerle, davacı şirkete ait olduğu ileri sürülerek, söz konusu maçların, TRT radyolarında yayınlanması nedeniyle uğranılan zararın tazmin edilmesi istemiyle açılmıştır.

    3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Yasayla kurulan Federasyon, özel hukuk hükümlerine tabi, tüzel kişiliğe sahip, özerk bir kuruluştur. Bu Yasa`

    `nın 29. maddesinde "Futbol müsabakalarının televizyon ve radyodan yayınlanmasının düzenlenmesine ve programlanmasına Federasyon yetkilidir. Kulüplerin bu konuda yayın kuruluşları ile yapacakları sözleşmeler, federasyonun gözetim, denetim ve onayına tabidir." denilmektedir.

    Dosyanın incelenmesinden davacı şirketin sözü edilen futbol kulüpleri ile yaptığı sözleşmelerle 1993 ila 1996 yıllarında yapacakları futbol karşılaşmalarının yayın hakkını satın aldığı, sözleşmelerin Türkiye Futbol Federasyonu başkanlığınca da onaylandığı ve Yayın Yetki Belgesi verildiği anlaşılmaktadır.

    Davacı, kendisine ait olan bu hakkın TRT tarafından ihlal edildiğini, elde edilmesi tasarlanan hasılata göre reklam geliri tasarladıkları ve kulüplere ödeme taahhüdünde bulunduklarını ileri sürerek, yapılan haksız yayınlar nedeniyle uğradıkları zararın tazmin edilmesini istemektedir.

    TRT kurumu savunmasında: Kurumlarının, kamu görevi yapan bir kamu kuruluşu olması nedeniyle, spor müsabakalarını yayınlama hakkı olduğunu; 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Yasa`

    `nın 8. maddesinde, üst kurulun görev ve yetkilerinin belirlendiği ve ulusal ve bölgesel frekans planlamalarını yaptırmak, yayın izni ve lisans vermek, radyo televizyon kuruluşlarına verici tesisleri kurma ve işletme iznini, Telsiz Yasası hükümlerine uygun olarak tanımak görevi bulunduğunu, davacı şirkete böyle bir tahsis yapılıp yayın izni verilmemiş olduğunu, bu nedenle şirketin bu davada taraf olma ehliyetinin bulunmadığını ileri sürmektedir.

    Türkiye Radyo Televizyon Kurumu, 2954 sayılı Türkiye Radyo Televizyon Kanunu ile kurulmuştur. Yasa`

    `nın 8. maddesine göre: Tarafsız, bu yasadaki özel hükümler ile düzenlenen hususlar dışında kalan konularda, kamu iktisadi kuruluşlarına uygulanan genel hükümlere tabi bir kamu tüzel kişisidir.

    Kurumun kamusal alanda gördüğü kamu hizmeti ile ilgili faaliyetlerinin esası aynı Yasa`

    `nın 5. maddesinde 13 bent halinde sayılmış, 9. maddede ise kurumun görevleri 5 bent içerisinde açıklanmıştır. Özetle: Radyo ve Televizyon yayınları için haber toplama, bu Yasa çerçevesinde milletlerarası radyo televizyon kurumları ile ilişkiler düzenlemek, tesislerde kullanılacak alet ve cihazlarla ilgili araştırmalar yapmak, yurt içine yapılacak, haber, kültür, bilim, sanat eğlence ve benzeri türlerde eğitici, aydınlatıcı ve eğlendirici nitelikte her türlü yayın yapmak, gibi hususlar yer almıştır. Gerek kamu hizmetinin esaslarının açıklandığı 5. maddede, gerekse kurumların görevlerinin belirtildiği, 9. maddede TRT`

    `nin spor müsabakalarını re`

    `sen yayınlama hakkının bulunduğuna ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.

    Ticari kuruluş olduklarında kuşku bulunmayan (profesyonel) spor kulüplerinin aralarında yapacakları futbol müsabakalarının televizyon ve radyo kanallarından yayınlanmasının ticari bir yanı olduğu gibi, kulüplerin söz konusu yayınlar için yine ticari amaçla kurulmuş bulunan yayın kuruluşları (reklam şirketleri) ile yayın hakkını belirleyen sözleşmeler yapmaları da ticari nitelik taşımaktadır. Yukarıda da değinildiği gibi futbol müsabakalarının radyodan yayınlanması kapsamında, yayınların düzenlenmsi ve programlanması ve sözleşmelerin gözetim ve denetimi ile onaya bağlanması hususundaki görev ve yetkiler, 3813 sayılı Yasa`

    `da, futbol müsabakalarının TRT`

    `nin televizyon kanallarında yayınlanması yönünde TRT kurumuna özel bir görev ya da yetki verilmemiş bir ayrıcalık da tanımamıştır. Öte yandan, TRT`

    `nin Kuruluş Yasası olan 2954 sayılı Yasa`

    `da bu kurumun, spor müsabakalarını 3813 sayılı Yasa hükümlerine tabi olmaksızın re`

    `sen yayınlayabilmesine olanak tanıyan herhangi bir hükme rastlanılmadığı gibi, 3984 sayılı Yasa`

    `nın 8. maddesiyle Radyo Televizyon üst Kuruluna verilen görev ve yetkiler arasında futbol federasyonunun görev ve yetkilerine paralel nitelikte düzenlemeler de yer almamıştır.

    Açıklanan nedenlerle, kamu kurumu olan ve kamu görevi yapan TRT`

    `nin yasal dayanaktan yoksun eyleminden kaynaklandığı ileri sürülen zararın tazmin edilmesi istemiyle açılan davanın, adli yargı yerinde çözümlenmesi, bu nedenle asliye hukuk mahkemesinin görevsizlik kararının kaldırılması gerekmektedir.

    SONUÇ : Anlaşmazlığın, niteliğine göre davanın adli yargı yerinde görülmesi gerektiğine, bu nedenle Ankara 5. Asliye Hukuk Mahkemesinin 24.2.1995 günlü, E.94/885, K.95/149 sayılı görevsizlik kararının kaldırılmasına, üyelerden Zafer Kantarcıoğlu, Gürsoy Gönenç ve Ertuğrul Taka`

    `nın karşı oyları ve oyçokluğuyla, 12.2.1996 gününde kesin olarak karar verildi.

    KARŞI OY :

    Dava, Yayın Hakları, Televizyon Yayın Hakkı Sözleşmeleri ile davacı AKS Televizyon Reklamcılık ve Filmcilik San. ve Tic. AŞ.`

    `ne ait olan futbol maçlarının Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu tarafından yayınlanması sebebiyle uğranıldığı iddia olunan maddi zararın tazmini istemiyle açılmıştır.

    TRT Kurumu, 2954 sayılı Yasanın 8. maddesine göre, tarafsız bir kamu tüzel kişisi olup, 5. maddede belirtilen yayın esasları doğrultusunda, 9. maddede sayılan görevleri yerine getirmektedir. Sözü geçen madde ile kuruma verilen görevler arasında yurt içinde yapılacak haber, kültür, bilim, sanat, eğlence ve benzeri türlerde eğitici, aydınlatıcı, eğlendirici nitelikte her türlü yayınları yapmakda bulunmaktadır.

    Davalı kurumun Anayasadaki konumu ve sahip olduğu kamu tüzel kişiliği göz önüne alındığında, kamuoyunu ilgilendiren konularda yayın yapmanın bir kamu hizmeti olduğu kuşkusuz olup bu hizmetin görülmesi sırasında kurumun, eylem ve işlemlerinden doğan zarardan sorumlu olması Anayasanın 125. maddesi gereğidir.

    Bu nedenle, TRT Kurumunun, davacı şirketin, ilgili spor kulübü ile yaptığı sözleşmesiyle yayın hakkına sahip olduğu spor karşılaşmalarını yayınlamak suretiyle, sözü geçen şirketin zararına neden olduğu iddiasıyla bu zararın tazmini istemiyle açılan davanın çözümü, davalı kurumun habercilik hizmetini, yasada belirtilen hukuk kurallarına uygun olarak yürütüp, yürütmediğinin, ortada bir hizmet kusurunun bulunup bulunmadığının tespiti gibi kamu hukuku kuralları içinde halledilebilecek sorunların incelenmesini gerektirmekte olup, bütün bu durumların saptanması ise, idari yargının görev alanı içindedir.

    Öte yandan, TRT Kurumu ile davacı şirket arasında, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasından kaynaklanan bir ilişki bulunmadığından, anılan yasanın 76. maddesine dayanılarak görevli yargı yeri tayinine olanak bulunmamaktadır.

    Açıklanan bu durum karşısında, bir kamu tüzel kişisinin, kamu hizmeti olduğunda duraksama bulunmayan habercilik hizmetini yürüttüğü sırada davacıya verdiği zararın tazmini istemiyle açılan davanın İdare Mahkemesinde görülmesi gerektiği düşüncesi ile çoğunluk kararına karşıyız. Üye Üye Üye Zafer Kantarcıoğlu Gürsoy Gönenç Ertuğrul Taka